tirsdag 8. oktober 2013

Hei på deg!! Velkommen til Testbloggen min :-)

Hei du!!!
Her er min blogg om testing og testledelse - et fagområde jeg brenner for både privat og på jobb. Joda, her i heimen er jeg kjent for å ville sjekke alt opp og ned i mente, og at jeg simpelthen ELSKER å teste ut nye matoppskrifter (helst de enkle lette som nesten lager seg sjøl, du vet... ;-))

Privat bor jeg sammen med mannen min Farzad, og sønnen min Adrian, på Rodeløkka i Oslo. I et lite rekkehus, midt i idyllen her. På jobb er jeg Fagansvarlig for Test hos Teleplan Consulting, og sjefskonsulent - og akkurat nå er jeg i et oppdrag som prosjektleder for etablering av testmiljø hos et større skandinavisk firma. Det beste med oppdraget er at det er så hyggelig å jobbe der sammen med mange flinke folk, og at det er sykkel-avstand hjemmefra :-)

Det er mange som sier at de syns test høres så kjeeedelig ut. Men det syns ikke jeg, etter å ha jobbet noen år med deg. Jeg pleier å si at jeg har ca 15 års erfaring fra IT telecom bransjen, men egentlig er det vel nærmere 25 år. Så det med 15 år er mest for å virke litt yngre ;-)


Test er jo noe vi driver med hele livet, og på alle nivå og områder. Det å ta lett på test er like lurt som å lage en spektakulær og vanskelig kake for første gang når svigermor kommer på første besøk. Eller å ikke prøve brudekjolen før du går til alters. Det gjør du bare ikke. Du tester den først. Hvis ikke, er det kun et Guds under hvis det går bra. Og sannheten er at slik er det faktisk man opererer i mange bedrifter. Man lukker øynene og håper det skal gå bra – denne gangen også. Men etter hvert er test blitt tatt mer seriøst, og i de fleste bedrifter med respekt for seg selv, så er test verdsatt som verdiøkende og kvalitetssikrende.

Ja: et testprosjekt er moro fordi det ligner så mye på andre prosjekter jeg har hatt i livet. 
Et testprosjekt går ut på å først analysere hva slags produkt man skal forvente levert, kravspesifisere produktet, for deretter å planlegge og gjennomføre test, til sist og rapportere testresultater. 
Og det mest morsomme av alt: Et testprosjekt er en kritisk suksessfaktor fordi vi får helt essensiell informasjon om produktkvaliteten fra testresultatene! Prosjektlederne bare ELSKER oss når vi leverer gode rapporter om testfremdrift og feilstatus! Det er utrolig moro :-D
Prosjekter som reiser, barneoppdragelse, utdanning, huskjøp og eiendomsinvesteringer, oppussing, ferieturer, familiesamlinger, konfirmasjoner. Ja, til og med MENN er jo et helt lite prosjekt i seg selv – først skal han jo analyseres og kravstilles. Så skal det planlegges, og anskaffes, og testes, og overføres til linjen for å gevinstrealiseres. Jo jenter: ikke tilfeldig at det er så mange dyktige kvinnelige testledere!! :-D

Så det er altså dette jeg har lyst å blogge litt om. Og jeg er SÅ glad for å se deg her, og at du har lest gjennom så langt. Så nå håper jeg at vi, du og jeg, at vi skal kunne utforske litt mer om test og testledelse, og bli bedre på gjennomføring av testprosjekter. Det temaet jeg har lyst til å skrive om neste gang er analysefasen og utarbeidelse av gode og testbare krav, hvorfor det er så viktig, og hva vi som profesjonelle innen test kan bidra med. Jeg har lyst til å dele med deg den erfaringen og lærdommen jeg har hatt gjennom mange prosjekter i inn-og utland. Syns du det høres nyttig og morsomt ut? Jeg blir kjempeglad hvis du gir en kommentar om du syns dette høres kjekt ut, om du har noe råd eller innspill, og sier noe om hvilke tema du kunne ønske deg å lære mer om, her under. :-)
Håper jeg hører fra deg - venter spent!! :-)
Ciao fra Astrid


 

2 kommentarer:

  1. Utrolig bra blogg, Astrid! Jeg fikk nesten lyst til å konvertere fra prosjektleder til testleder :-) Gleder meg til fortsettelsen :-)

    SvarSlett
  2. super blogg, kommer til å følge denne!

    SvarSlett