onsdag 16. oktober 2013



Hei igjen!
Som sagt så er livet en eneste lang serie med tester....
Og ofte er det sånn både innen IT-verden og i livet generelt, jobb og privat, at man ikke skal gi seg selv om det feiler på de første forsøkene.  I den siste uken har jeg testet veldig mye på Google+ og Blogger, for å få til en best mulig profil og en penest mulig blogg – visst er det moro! – men ikke lett.  Jeg er jo helt grønn på dette med blogging – har aldri prøvd meg på det før, så jeg håper du har litt tålmodighet med fremdriften min… Har du noen gode tips/råd ang Blogger eller Google+ profilen min så tar jeg gjerne imot! J Nå har jeg i alle fall greid å gjøre det slik at man kan legge inn kommentarer også anonymt, og det er bra – tror jeg ;-) tester videre med tanke på forbedringer… Og mens jeg sitter her og filosoferer over livets motbakker, så kan jeg jo teste opplasting av et bilde, og det ble jo helt perfekt:
 

Hadde jo egentlig tenkt å si noe om kravprosessen – og det kommer – men først: Fikk et spørsmål fra en jobb-venninne om forskjell på re-test og regresjonstest.  Du syns kanskje at dette er rimelig basic, men tenkte likevel jeg skulle dele mitt forslag til svar med deg her:

Re-test: Når vi tester noe om igjen. Når en test har feilet, og feilretting er gjort, så re-tester vi den samme testcasen for å se om vi denne gangen får forventet resultat. For eksempel, hvis du har testet en oppskrift, og det ikke ble noe godt fordi potetene ble svidd: er jo ikke sikkert det er noe galt med selve oppskriften, og da er det lurt å rette problemet, og så teste samme oppskriften en gang til. Og sånn kan vi holde på helt til det blir riktig: feilretting – retest – feilretting – retest – perfekt!! J

Regresjonstest: Når vi tester «omgivelsene» for å sjekke om de har blitt påvirket av endringer/feilrettinger. Test av et område eller utvalgte funksjonaliteter, for å sjekke at ny kode ikke har ført til feil i andre deler av systemet. F.ex ved endringer på en ordreløsning. Da vil det være naturlig å kjøre regresjonstest av hele verdikjeden bestilling – ordre- faktura for å være sikker på at ikke noen av de andre systemene/integrasjonene er blitt påvirket.
Skjønner? Enig??
Har du spørsmål, innspill, enig eller uenig i noe jeg har sagt? Eller bare lyst å si hei? Håper du legger igjen en kommentar under her, blir kjempeglad for å høre fra deg!!

I morgen skal jeg på Testforum sin Testpub – kanskje vi ses? Ha en herlig ettermiddag videre :-)

1 kommentar:

  1. Helt enig med deg Astrid. Her hvor jeg jobber så benyttes uttrykket retest ikke slik som selve definisjonen av utrykket er, så blir litt forvirret av det :-P

    SvarSlett